torsdag 13. januar 2011

Sjelenes dag

Sjelenes dag, er en sentral høytid i Øst-Timor. Sjelenes dag er en katolsk høytid som i Øst-Timor markeres 2. november. Jeg var med familien Da Costa som jeg bodde hos i tre måneder for å besøke landsbyen noen av dem kom fra. Vi dro til landsby Oestico ligger i distriktet Baucau. På "Sjelenes dag" så hylles de døde. En lager mat som en setter frem til dem og en tilbringer dagen sammen med dem. Det er en dag hvor de minnes, men også for glede. Etter midnatt er det fest og da spiser en maten og drikke en har satt frem. Jeg tilbringte en uke i landbyen og lærte mer om øst-timoresernes tradisjoner. De lærte meg å lage håndverk og vi drakk palmevin sammen.

Å leve med øst-timoresere er en praktisk innføring i Marcel Mauss' bok Gaven. Utveksling av gaver er viktig i relasjoner mellom mennesker. Landsbygda i Øst-Timor er spesielt fattig, men som gjest vil en få det beste de har. Menneskene gav håndverk, sted å bo, lagde mat. Jeg ble møtt av en gjestfrihet jeg aldri har opplevd maken til. Jeg bidro men en gris som ble slaktet og spist under festen.















1 kommentar:

  1. Hei!

    Har et kort spørsmål som jeg forstår virker veldig off topic.

    Du er sikkert noenlunde kjent med norske filosofer som gruppe. Finnes det en gjengs meningen vedrørende 11. september? Tror folk på narrativet med 19 muslimer, eller at bygningene ble sprengt?

    Setter stor pris på en kort kommentar.

    SvarSlett