mandag 29. november 2010

Dag ut og inn: Favelalife



Etter å ha lest den veltalende utenriksministeren Jonas Gahr Støre sin blogg fant jeg ut at jeg også skulle lage en dag ut og inn seksjon:

Våknet kl 6 av en hane som galte utenfor vinduet mitt. Temmelig streit liv jeg lever egentlig. Legger meg tidlig, drikker ikke, røyker ikke og trener daglig. Starter morgenen med dusj på øst-timorsk vis, dvs en botte med vann som en hiver over hodet. Våkner kjapt og så venter en kopp med verdens beste kaffi. Portugiserne lagde kaffiplantasjer i Øst-Timor (hvilker forøvrig var det eneste positive de bidro med i disse områder av verden) og kaffien er i dag i verdensklasse. Kaffien i seg selv er god nok grunn til å komme til dette stedet. Noen av naboene hadde diskutert hvorvidt jeg kunne være involvert i CIA eller FBI – det er jo ikke så ofte hvitinger flytter inn i disse slummene, i noen av verdens fattigste land, men de blir beroliget etter en samtale. Som de sier; vi liker veldig godt at du bor slik som oss. Å bryte distanse mellom mennesker tar tid, men tiltross vanskelige livsforhold og mørk fortid, jeg har aldri møtt så mange fantastiske mennesker på et sted. For mainstreammedia eksisterer det VIP mennesker. Hva de gjør er viktig å formidle til verden. At Jonas Gahr Støre drikker morgenkaffi eller at Obama har snublet blir lest. De eneste gangene disse menneskenes liv er betydningsfulle er dersom de dreper eller blir drept. De har ingen stemme i dagens globale verdensorden. På samme måte som gruppen i Fahrenheit 451 memoriseres historier som ellers vil gå tapt fordi alle bøkene blir brent, skal bloggen formidle historier og kulturer som blir glemt og oversett. Små biter av virkeligheter som skal formidles som motstand mot vår nye verdensorden. Den nomadiske politikken er uten sentrum og handler ikke om hva jeg gjør "dag ut og inn", men å frigjøre livet overalt hvor det er sperret inne. En ny dag kaller. Det er mandag og jeg har mye å gjøre.

2 kommentarer:

  1. Kan du skaffe deg sånn like button ting? For noen ganger vil jeg bare si: Bra innlegg! Eller: Dette er interressant! Ikke alltid jeg har en god kommentar på lur men likevel vil jeg vise at jeg har lest og likt innlegg her. Kjempebra blogg Ole! Klems Marianne

    SvarSlett
  2. Hei Marianne
    Takk! Hyggelig aa hoere:) Har ikke satt meg saa mye inn i hvordan blogging fungerer, prover aa lage noen endringer i utformingen i loepet av de neste ukene, dersom det kommer noen dager hvor internett ikke er overbelastet, slik det ofte er i dette landet. Samt, skal proeve aa faa inn flere bilder.
    Klem

    SvarSlett